Registrera ett företag och en företagsadministratör på Mina sidor

För att använda Mina sidor som företag krävs det att du registrerar dig med ditt personnummer, mobilnummer och en giltig e-postadress. Detta för att BYN ska kunna koppla ihop dig med rätt företag samt att BYN och systemet kan skicka relevanta meddelanden och nå dig vid behov.

Det finns fem olika företagsroller
  • Företagsadministratör: person som hanterar hela företaget på Mina sidor. Lägger till personal och hanterar arbetsplatser
  • Avdelningsadministratör: Person som hanterar en eller flera av företagets avdelningar. Lägger till och hanterar personal och uppgifter på avdelningar. Denna roll finns endast när avdelning är aktiverat.
  • Beställningsgodkännare: godkänner beställningar. Den person på företaget som hanterar beställningar av distansutbildningar
  • Yrkesutbildningsansvariga: person på företaget som hanterar och godkänner lärlingsanmälningar.
  • Handledare: person som hanterar lärlingar och deras e-bok.

Systemet kräver att minst en person på företaget har rollen som företagsadministratör på Mina sidor. Denne kan därefter lägga till företagets övriga handledare, yrkesutbildningsansvariga och distansutbildningsansvariga. En person kan ha flera roller på företaget.

Hur registrerar jag mig?
  1. Gå till minasidor.byn.se
  2. Tryck på knappen Registrera dig med BankID. Vid första inloggning krävs en registrering och verifiering av mobilnummer och e-postadress. Ha därför dessa tillgängliga, då en bekräftelsekod skickas ut och behöver fyllas i.
  3. Gå sedan in under Mina Inställningar, som ligger under menyn du kommer åt via de tre strecken uppe till vänster och tryck på knappen koppla företag.
  4. Välj din BYN-region i listan och ange företagets organisationsnummer. Tryck sedan på ansök.
  5. Ett e-postmeddelande skapas då i ditt e-postprogram med ett färdigt meddelande som innehåller informationen din BYN-region behöver för att kunna hantera ärendet. Klicka på skicka i ditt e-postprogram för att skicka ansökan till BYN.
  6. Din BYN-region kommer därefter koppla ihop dig med ditt företag och meddela dig via e-post eller telefon när detta är klart.
  7. När du sedan loggar in ska du ha tillgång till ditt företagskonto på Mina sidor och kan därmed hantera lärlingsanmälningar, handledare samt beställningar.

Jag har redan registrerat mig, vad gör jag då?
Om du redan registrerat dig på Mina sidor börjar du på steg 3 ovan. Det vill säga, du kontaktar din BYN-region för att bli ihopkopplad med ditt företag.

Måste jag använda mitt personnummer?
Ja. BYN använder sig av BankID för säker identifiering av inloggade personer i Mina sidor. Detta för att säkerställa att rätt person loggar in och får tillgång till rätt saker.

Jag har registrerat mig och blivit kopplad av BYN regionen, vad gör jag nu?
När du blivit kopplad kan du logga in i Mina sidor och få tillgång till företagsspecifika funktioner för att hantera ditt företagskonto på Mina sidor. Nästa steg är att hantera anställda, arbetsplatser, inkomna lärlingsanmälningar samt beställningar. Läs mer om detta i manualen.