FÖRETAG – LÄGGA TILL AVDELNINGAR
GRUNDEN TILL FÖRETAGSADMINISTRATION I MINA SIDOR
När företag arbetar i Mina sidor har de möjlighet att använda en eller flera arbetsplatser. Varje nyskapat företag får automatiskt arbetsplatsen Huvudkontoret som standard vid start. Därefter kan de enkelt lägga till fler arbetsplatser vid behov.
Relevanta begrepp för avdelningar
Arbetsplats – en geografiskt knuten enhet dit lärlingar kopplas. En arbetsplats kan kopplas till en eller flera avdelningar. Om avdelningar inte är aktiverat kopplas även personal till en arbetsplats. Efter aktivering av avdelningar kopplas personal till avdelningar istället.
Avdelning – en avskild sektion (utan adress) dit personal och arbetsplatser kopplas, t.ex. ”Södra Sverige”, en geografisk avdelning eller ”Husbyggnation”, en organisatorisk avdelning. Funktionen är endast tillgänglig efter BYN-kansliets aktivering av funktionen avdelningar för det aktuella företaget.
Företagsadministratör – en person med behörighet att hantera användare inom och uppgifter om ett företag via Mina sidor
Avdelningsadministratör – en person med behörighet (delegerat ansvar) att administrera ett företags användare och uppgifter inom en avdelning via Mina sidor, förenklat beskrivet: ”en företagsadministratör inom en avdelning”. En person kan ha rollen för flera avdelningar. Rollen är endast tillgänglig efter BYN-kansliets aktivering av funktionen avdelningar för det aktuella företaget.